الجمعة، 14 أغسطس 2009

الا لعنة الله على الظالمين

أنا مجنون وأنت عارف كده وأنا كمان عارف كده , لكن زى مابيقولوا لو اللى بيتكلم مجنون ف المستمع , وأنت وكل حكام بلدنا ومسئوليها عاقليين , حد بقى يقولى ويطفى النار اللى فقلبى دى – اه والله النار اللى فقلبى – أخرتها أيه ف البلد دى , ياعم أنا لا هكلمك عن الغاز بتاع إسرائيل ولا عن الناس اللى مش لاقيه حتى تسكن فيها ولا ولا ولا . أنا بس عايز أتكلم عن المايه أو الماء أو المياه زى ماتسميها
أنا هنا بتكلم عن مصر مصر اللى من يوم ماتنيلنا على عينا وجينا الدنيا دى وهما بيقولولنا أن فيها نهر النيل العظيم ,أطول أنهار العالم , مش مثلا بتكلم عن السعوديه اللى يعنى بتحلى ماية البحر لا سمح الله .
معناه ايه بقى أن نص الخضار اللى بناكله مروى بالصرف الصحى – لو مش مصدقنى راجع أعداد المصرى اليوم لأسبوع فات وأسبوع جاى لحد مايوصلوا لكل الأراضى اللى بتتروى كده –
معناه أيه التايفود اللى داير على أهل القليوبيه وغيرها بسبب برده أختلاط مياه الشرب بالصرف الصحى .
أنا والله مجنون بس حد عاقل يفهمنى , حد يفهمنى بيرووا الأراضى ليه بالصرف الصحى فأمبابه , مش بكل عن الواحات ولا الصحرا الغربيه , لا أمبابه يعنى لو معاك جردل هتروح تملاه من النيل العظيم وتروح على رجلك تسقيه بيه الارض
حد يفهمنى ليه قرروا يخفضوا زراعة الأرزومنع تصديره عشان أستهلاكه الكبير للمياه – أنا بس عايز أفهم لما مصر تخاف ع المايه كده أى دوله فالعالم تعمل ايه
طب بلاش دى ياعمنا أنا مجنون وكمان مش فاهم والندره والندره النسبيه والكلام الحمصى اللى مش بيجيب همه ده
طب تعرف دى : تخصيخ 100 الف فدان فتوشكى لشركه خليجيه لزراعة البرسيم , لا وياريته برسيم لبهايمنا أحنا لأ يا استاذنا ده برسيم بيتجفف ويتبعت لبهايم الخليج مع العلم أن نسبه المياه اللى بيحتاجها البرسيم للفدان تساوى نسبته للأرز وأكبر من النسبه للقمح
يعنى من الأخر بهايم الخليج تاكل برسيم بمية النيل وأحنا ناكل خضار بميه المجارى
ماهو لامؤاخذه ياعم المستمع العاقل انا مقدرش كده أفكر الا فى حاجه كده بعيد عنك أسمها نظرية المؤامره , ماهومحدش يقنعنى أنها ماشيه كده وخلاص , محدش يقنعنى أن ده مجرد أهمال سوء تقدير أو تخطيط , لأ الموضوع أكبر من كده بكتير , أنت عارف الموضوع كده زى صاحب عماره ف الموسكى عايز يفضيها عشان يهدها ويبنى برج ولا مول فعمل أيه جاب أنبوبتين بوتجاز وقال يفجرها باللى فيها
المصيبه بقى أنى أكتشفت أن الجهل نعمه أن احنا خلينا كده مش فاهمين حاجه ناكل ونشرب مجارى وحاجتنا تتباع من أيدينا ونتسرق علنى ومش مشكله المهم يكون من ورانا وبغير علمنا
المصيبه انى أكتشفت أن الحل فى البلدى أنك تكون مجنون



هناك تعليقان (2):

  1. حسبى الله ونعم الوكيل فيهم
    الشعب المصرى بقى ارخص شعب فالعالم واكثر الشعوب مذله بسبب حكامه اللى هيودونا فداهيه
    وبرضه بسبب سلبية الشعب نفسه اللى جايباه ورا

    ردحذف
  2. اه والله منخم لله اللى عاملين فينا كدا
    وربنا يسترها علينا وعالاجيال اللى طالعه ملهاش اى ذنب فالدنيا غير انهم ............

    ردحذف