الأربعاء، 15 يوليو 2009

دكان لامؤاخذه شحاته

أنا أصلا من يومى وأنا فاقد الأمل فاللى أسمه خالد يوسف ده بس أنت عارف بقى الزن ع الودان أمر من السحر والناس كلها قعدت تقول ده فيلم جامد أخر حاجه ومش عارف أيه كده
المهم قولت أتفرج ع الفيلم يمكن أكون طلعت ظلمت الراجل وأنه مخرج جامد يعنى زى مابيقولوا , لكن الأحساس الوحيد اللى جانى بعد الفيلم أن كان نفسى أجيب الناس اللى كانت بتقول ان الفيلم ده جامد وأقعدهم قدامى يتفرجوا عليا لمدة ساعتين وتلت بالرغم من ان الفرجه عليا مش هتكون بنفس الملل بتاع الفرجه على فيلم زى ده
فيلم أقل مايقال عنه انه بلا سيناريو أو قصه , ياراجل ده ولا حتى مناظر
أنا لا بدعى انى ناقد ولا حتى أفهم ف البطيخ بس ع الاقل أنا زى الناس كلها بعرف أتفرج
والنبى أيه القصه التافهه دى وكم المبالغات اللى عملوها عشان يحاولوا يطلعولنا السوبر هيرو الطيب بتاعهم ده واحد يطلع يقولى يابنى ده أكيد أسقاط وترميز لحاجه معينه , أقوله والنبى أتنيل مفيش ترميز بالسطحيه والتفاهه دى . زى يابنى والنبى غطى الشرخ بصورة جمال , مينفعش يابا الشرخ كبر قوى . ايه المباشره والسطحيه دى
وبعدين صاحبنا كان حابب يعمل فيلم ملحمى بقى وبيصور مصر على مدار تاريخها لكنه للأسف فشل فالسرقه من فورست جامب أو الحاله الغامضه لبنجامين بوتون اللى أستخدم السيناريست نفسه ف الفيلمين الأحداث التاريخيه كبديل عن ذكر التواريخ
فشلوا برده فسرقه الموسيقى التصويريه عشان من جمال الموسيقى اول ماهتسمعها هاتعرف انك سمعتها قبل كده ففيلم تانى هو يأما الاخر أو المصير و هاتفتكر انها لسه معلمعه معاك من ساعتها
الحاجه الوحيده اللى تفتح النفس ف الفيلم ده غير رجلين هيفا وهبى الممثل الجامد اللى أسمه عمرو عبد الجليل اللى كانالحاجه الوحيده اللى تستحق الفرجه
دكان شحاته .. فلتسقط السينما
*عارف ان المقال بايظ لأنى مختصر فيه بنسبة 90% بس يلا خلى القراء يقروا ويدلعوا

هناك 4 تعليقات:

  1. وجهة نظر تحترم بس انا عن نفسى حبيت الفيلم وعاجبنى بس برده تشكر على التوبيك والاختلاف فى الرأى لا يخلف للود قضية

    ردحذف
  2. هو انت مبيعجبكش حاجه ابدا حتى فالافلام
    انا مشفتش الفيلم بس هشوفه وهبقى اققولك راييى
    وتشكر يا ذوق على الموضوع العسل دا

    ردحذف
  3. ارحمنى شوية فلم اية الى مش عجبك المخرج الى الناس كلة بتقول عظيم ماشى يا عم مبتحبوش ممتفرجشوبس تطيع فورصة تشوف رجل هيفى لية
    واسف للبيقرا تعليقى على كلمة رجل هيفى بس عشان افهم الكاتب باسلوبة المتدنى
    ارحمنا شوية

    امضاء
    المجهول

    ردحذف
  4. تصدق والله يامجهول انت , أنت ابن نكته, بخلاف انك ابن حاجات تانيه كتيره فى حاجه متعرفهاش أسمها الرقابه الذاتيه تمنعنى عنها
    حضرتك بتتريق على اسلوبى المتدنى رغم أن حضرتك مش عارف أصلا تتهجى
    وبعدين ياسيدى أنا اسلوبى متدنى زى ما بتقول لا وأسلوب حقير كمان إن شئت و الدليل على كده أنى لسه شاتمك ده أن كنت فهمت يعنى , خلاص شوفلك حد تانى يرقى أسلوبه للقراء اللى زيك , أو ياسيدى أعملك مدونه هيس فيها زى ما انت عايز وطلع عقدك على الناس , أما بقى لحد كده أكتب تعليقاتك المريضه عندى وأنا أهزقك ع التعليق اللى انا عايزه أو أمسحلك التعليق برده اللى انا عايزه

    ردحذف