الأربعاء، 22 يوليو 2009

هو يعنى أيه سيس ياعبد الواحد (للكبار فقط)

أنا فاكر أول مره سمعت الكلمه دى كنا مستنيين ملزمة المراجعه النهائيه , فضلنا واقفين ف المركز لحد 8 بليل تقريبا من كتر الزحمه لدرجة أنك كنت بتسجل أسمك وتستنى يردوا عليك , والراجل بينادى شاب أستظرف ورد على اسم مش أسمه راح التانى رد عليه وقله تصدق ياكابتن أنت شاب سيس .
وبالرغم من أن دى كانت أول مره أسمع الكلمه دى الا ان شئ غريب جوايا دفعنى للأعتقاد أنها كلمه قبيحه جدا وجريت على أحمد عبد الواحد صديقى ومعلمى المخلص ف الأمور اللى زى دى مستنكر أن حد يقول الكلمه دى قدام بنات فطبعا أتكرر الموقف اللى حصلى لما العيال أكتشفوا انى مش فاهم الكلمه أياها اللى مقصود بيها فقيع واللى قناة ميلودى كانت بتلمح لها ف اعلان كده - والشباب طبعا فهمنى - يعنى , العيال أعتبرونى شاب سيس بتاع مدارس خاصه مش فاهم الكلمه . المهم نرجع مرجوعنا لعبد الواحد بعد ما ادانى واجبى ف التريقه فهمنى أنها معناها شاب لا مؤاخد - واللى مش فاهم انشالله ما فهم - وهى فعلا مش مستصاغه تتقال قدام بنات بس اللى يشفع اها مش منتشره قوى
ونسنا الموضوع الا من خلال فترات متباعده كنا بنسمع فيها الكلمه أو حتى نقولها لحد ما أحمد حلمى باشا رجعلنا الفكره ف فيلم كده رضا , أنا عن نفسى مش شايف ان الرقابه تمنع الالفاظ البذيئه ف الأفلام خصوصا أن مفيش تقريبا يوم بنمشى فيه ف الشارع أو نركب المواصلات من غير مانسمع كلمه من دول لحد ما شاب كده يكون قلبه ميت و مش خايف من تباع الميكروباص يهتف بالجمله المشهوره اللى نفسى أعمل دكر ف يوم وقولها " ياأخونا فى حريم ف العربيه عشان ماتخلوناش نمد أيدينا على حد "
لكن المصيبه تكمن ف أيه ان تواجد الألفاظ دى ف التلفزيون وحده كافى لأعتقادنا فشرعيتها , وأكيد حصلك موقف وانت صغير لما باباك أنبك على كلمه بايخه كده وروحت انت رادد بكل لماضه دى بيقولوها ف التلفزيون .
ومن هنا اكتست كلمة سيس بلباس الشرعيه بعد كده رضا وبقينا نسمعها كتير جدا ونقولها أكتر لدجة أنى بصراحه جت فتره ماكنتش بتورع انى أقولها فى البيت أو حتى قدام خطيبتى , زاهو لما كان الواحد يتزنق يقول أنها يعنى واحد بتاع كمبيوتر وإنترنت
وبالظبط زى ماكنت بتسأل على معنى كلمة مزه وتلاقيلها مليون معنى كنت بتلاقى مليون معنى لكلمة سيس بس الحق يتقال أن سيس كان فى اتفاق أكبر على انها يعنى شاب لامؤاخذه
عشان كده أنا خدت على عاتقى المهمه التاريخيه لتصحيح المفهوم ده عند الشباب ويعرفوا ان كلمة سيس دى مش عاديه أبدا وان احمد حلمى والكرو كله بتاع الفيلم كانوا ضاربيين حاجه و أن المفروض أن إحنا نحط الكلمه دى فسياقها الحقيقى جنب كلمات زى *و* و زى **س
أنا فرأيى الشخصى أن كلمة سيس دى مشتقه من الكلمه الأنجليزيه sissy واللى هى تقريبا ما فرقتش كتير عن راجل لامؤاخذه ومش هوضح أكتر من كده وأتعب نفسك ودور ف القاموس . ولو لاحظت هتلاقى كتير الكلمه دى بتظهر ف الأفلام والست كومز الامريكيه وبتتقال ف نفس المواقف وبنفس الطريقه اللى بنستخدم أحنا المصريين كلمة سيس
و ياسيدى لو مش عاجبك رأيى قولى تفسيرك أنت
ملحوظه : ربما يكون الموضوع تافهه شويه أو أبيح شويتين وصاحبنا السيس أياه يطلع يقل أدبه ويرمى كلمتين مالهومش لازمه بس هنعمل ايه لازم ننور الشباب و مانسبش رضا وأخواته يضحكوا عليه . . يلا باى
أه صحيح كنت هنسى , لو عجبكم الموضوع بلغونى وأنا أقولكم المره الجايه معنى كلمة ب***ن

هناك 17 تعليقًا:

  1. فعلا
    حاجه غرييبه الكلمه دى بقت تتقال كتير اوى فى الشارع المصر وعلشان كده حبيت اعرف ايه معناها كويسه ولا وحششه انا رائيى انها بقت كلمه عاديه خالص واى حد بيقولها دلوقتى يعنى بقت فى قاموس الروشنه بس انا معلش عايزاك توضح معناها اكتر لانها لو بجد اووفر اوى مش هقولها لانى الصراحه كنت ناويه اقولها زى ماكل الناس بتقولها المهم ميرسى اوى عالموضوع وبالعكس الموضوع مش هايف تحياتى نورهان

    ردحذف
  2. ههههه أنت مش متخيله يانورهان مقدار سعادتى بردك ده لنك تقريبا من القلائل اللى كتبولى تعليق و ميكونوش حد من صحابى , وأنا هبقى سعيد جدا لو رجعتى تانى عشان تشوفى توضيح المعنى
    فمبدئيا هقولك أنها كلمه أوفر و عشان كده مش هقدر أقولهالك بس خدى الكلمه اللى أنا كاتبها بالأنجليش وحطيها فترجمة جوجل وهتلاقيها , ويارب تطلعى عند حسن ظنى ومتفهميش برده معناها حتى لما تكون بالعربى , وساعتها ياستى ليكى عليا لو معرفتيش أحاول أهذبهالك على قد ماقدر وقولهالك .. أى خدمه
    صحيح لو رجعتى قريتى التوضيح ياريت تسيبيلى رد عشان أعرف أن عديتى هنا تانى .. سلام

    ردحذف
  3. أختصر الموضوع ومش فاهم كلمه سيس

    ردحذف
  4. انا شايفة ان كلمة سيس عاديه جدا كل الشباب والبنات كمان بيقولوها في سبيل الروشنةوانك تعاصر موضة الروشنة يعنى فتره بسيطة وكلام غيرها هيظهر وهتروح عليها يلا سلام

    ردحذف
  5. فى مره سمعت فيها الكلمه دى وكانت من واحده زميلتى فى الكليه ولما سألتها فالتلى (يعنى بتاع نت وكمبيوتر) صحيح اني ما اقتنعتش ومع ان الكلمه اتكررت اودامى كذا مره وباقى صاحبتنا اتعدوا منها وبقوا بيقولوها الا انى ولا مره قولتها (الحمد لله اكيد خير) لانى ولا مره حاولت انى اقولها او اتعرضت لانى اقولها ,, المهم انى دورت بالصدفه وشوفت الكلام الى انت قولتو لكن يا ريت لو توصح اكتر لانى كل الى فهمتوا من كلامك انها كلمه وحشه اوى وخلاص صحيح ان ده عندى كفايه لانى مااقولهاش لكن انا ماحبش اعمل حاجه من غير ما اكون مقتنعه ليه ,,, سلالالالالالالالالالام ,,,(جهاد)

    ردحذف
  6. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  7. انا كمان مش فاهمه معنها ويمكن اكون سمعتها بس في الافلام لكن في مكان زي الشارع لا وعلى فكرة انا مصرية بس عايشة في الكويت يمكن عشان كدة ما بسمعهاش في الشارع

    ردحذف
  8. علي فكره انت كلامك صح لان الكلمه دي فعلا معناها كده والكل عارفها بس في ناس مش فاهمه معناها وياريت تقولنا كمان عن معني كلمه بضان او بضين او بيتبضين عليا

    ردحذف
  9. ههههههههههههه الكلمه دي بقت عاديه من كتر ما بنسمعها عااااادي جدا كويس ان هيا جت علي سيس بس الموضوع اكبر من كده بكتييير


    بس مشكور الاخ عبد الواحد

    ردحذف
  10. اشكرك علي انك نورتني يا صحبي انا ديما بقوله بس كنت فاكر ذي مانتي قولت بتاع كمبيوتر ونت بس دي طلعت مصيبه

    ردحذف
  11. اشكرك على الاستفاده احنا شباب الثوره دلوقتى والمفروض مش نقول كلام تافه وتحيا ( مصر ) (:

    ردحذف
  12. سييييييييييييييييييييس

    ردحذف
  13. فعلا الكلمة معناها مش لطيف بس للاسف كتير من الشباب بيقول كلام كتير على سبيل الروشنة بس دى مصيبة فعلا اللغة العربية ادمرت وميرسى ليك انك لفت نظرنا يا ريت كل الشباب تفكر بنفس الاسلوب (Roka)

    ردحذف
  14. دى كلمه عادى لدى بعض الصايعين وانهم لا يعرفون مهناها

    ردحذف
  15. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعاً أنا مو مصري بس دخلت على هذا الموضوع لما كنت أدور على معنى كلمة فقيع ولسة ما عرفت شنو يقصدون المصريين بهذي الكلمة اتمنى اعرف شنو هو معناها واحب اضيف أنه حلو الأنسان يسعى لتنظيف لهجته من الكلمات الجارحة والنابية ومشكور على الموضوع

    ردحذف
  16. بعيد عن الموضوع،
    ليه التعليقات كلها من 2009 و 2010☺

    ردحذف
  17. و ياريت تقول معنى كلمة ب*** لأنى لفيت الكوكب ومعرفتش معناها

    ردحذف